måndag 18 januari 2010

Kor i Anderna är bra kor.

Ett litet mattips som går så snabbt att trixa ihop och är så finfint att det går att äta varje dag om du vill: Dela en avakado, skiva den, klipp över koriander i valfri mängd, skvätt över lite vinäger eller lime om du har det, salta. Till detta steker du en macka med mycket ost emellan, på den mackan kan du droppa lite balsamvinäger. Oj vad gott det är! Jag har ingen förståelse för den som inte gillar kombinationen koriander och avakado. Ingen.

När jag ändå tipsar kan jag tipsa om en lika lätt som en plätt rätt som gör sig utmärkt i matlådan: Fräs lämpligt delad potatis i smör och vitlök, på med krossade tomater, hela burkchampinjoner och kanske gul lök om du vill. Krydda med ett uns kanel, salt, och andra kryddor du tycker gör sig ihop med potatis och tomat. Låt puttra fint på låg värme tills potatisen är lagom färdig. Gott och oj så enkelt! Sådär, två rätter att variera mellan tills du orkar komma på något annat.

3 kommentarer:

  1. Ser gott och fräscht ut må jag säga!

    SvaraRadera
  2. Jättegott! Mycket ost på mackorna så blir det inte alldeles för fräscht. Fräsch mat är inget för mig. Jag vill ha ost!

    SvaraRadera
  3. Nej det är riktigt, det är viktigt att inte vara för fräsch!

    SvaraRadera