söndag 7 mars 2010

The Allimac Day

Idag har jag namnsdag. Det bekommer mig inte så mycket längre. Förut delade jag den 20:e oktober med Sibylla. Men någon tyckte tydligen inte att det var korrekt och jag fick flytta till den 7:e mars. Vem bestämmer sånt? När jag var liten tyckte jag dock att vi egentligen borde fira namnsdagar mer än födelsedagar. Detta var jag visst inte ensam om. Jag läser att namnsdagar började firas för att det ansågs: "lämpligare än att fira den dag man fötts till det av arvssynd belastade jordelivet". Well well. Det stavas h.ö.g.t.r.a.v.a.n.d.e, och det kunde jag inte stava till när jag var sju år. Då tyckte jag mest att det var fantastiskt trevligt att det fanns en dag med mitt namn i almanackan. Attans osis för de som inte har namnsdag. Synd.

4 kommentarer:

  1. När man var liten var det iallafall attans osis, tyckte jag. Speciellt som syster har två namnsdagar. Var kanske därför jag ett tag ville heta Anneli, det har jag inte velat på länge dock.
    Kanske också därför mamma skickade in till expressen och fick en hittepånamnsdag till mig på min mormors födelsdedag. Göta är namnet den dagen..

    SvaraRadera
  2. Sannela är ett namn som håller måttet tycker jag. Inte Anneli så mycket. Firar du fortfarande på Götadagen?

    SvaraRadera
  3. Jajjaamen, av mamma och syster. Då kommer det vykort med posten. Det är trevligt!

    SvaraRadera
  4. Och grattis i efterskott, förresten!

    SvaraRadera