tisdag 14 september 2010

Dödssnyggt.

Härom söndagen när jag var ute och spatserade så fångade denna stiliga röda flugsvamp min blick. Vilket praktexemplar! Senare samma dag kom det till min vetskap att det just denna söndag var Svampens Dag. Hoppsan, klart att svampen stod där i all sin prakt då! Men hursomhelst, jag gillar verkligen att det finns så finafina ting som är så fina helt av sig själva. Auberginer, orkidéer, solnedgångar, hundvalpar... Ja du vet. Att flugsvamp dessutom har det überfräna namnet Death Cap på engelska gör ju inte saken sämre. Finns det något band med det namnet? Det borde det göra.

2 kommentarer:

  1. Hur var det då med jultomten? En teori, framförd av etnobotanisten Jonathan Ott, är att jultomten är kvarlevan av en sibirisk tradition. Shamanen ska natten innan rituella festligheter ha klättrat ned genom rökhålet i hyddorna med en säck flugsvampar som han delade ut. Inga egentliga belägg finns dock för detta rätt märkliga beteende, och Otts resonemang vilar på ganska vaga grunder, som till exempel likheten mellan tomtens rödvita dräkt och flugsvampens färger.

    SvaraRadera
  2. Men vem vem vem har alias Ted Borg...? Varan (Tv) detta? Hm... Jag gillar kommentarer nästan lika mycket som hundvalpar, men kom on Ted - dendär kommentaren finns ju indirekt redan i mitt inlägg via länk. Men men, jag sitter ändå nöjd med att ha fått en kommentar.

    SvaraRadera