söndag 26 juni 2011

Gå bara rakt fram utan att svänga, så kommer du rätt.

Tidigt tidigt, jättetidigt i morse hade jag och Fru Hjortsberg en smskonversation som egentligen mest handlade om en missuppfattning. Det är uträtt och förbi nu, men det fick mig att tänka på detdär med kommunikation. Nästan varje gång jag träffar The Molly, min 4-åriga systerdotter, så tänker jag: Japp, jag ska också köra med sådär raka rör, säga som det är och fråga när jag undrar något. Inte fjanta runt eller undvika att säga eller fråga saker som nästan gör att jag krackelerar i fasaden. Jag är med på att det kanske inte är helt bekvämt och inte heller alltid ett vinnande koncept att härja fram likt en fyraåring när man är 30 nånting. Men att i grund och botten köra med The Molly Style. Det tror jag är bra. Och när jag ändå närmar mig ämnet, säg inte att du är dålig på att säga nej för att du är för snäll. Nej nej nej, det handlar nästan alltid om att vara för mesig för att säga nej. Att inte kunna säga nej för att man vill göra allt på samma gång är en annan sak. Men att säga nej för att man tänker att det är rart - dumt! Och nej, detta var inte riktat till någon särskilt. Möjligtvis som en påminnelse till mig själv. Proberbly yes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar