tisdag 22 februari 2011

What would vo dou?

Det fanns en tid för längesen när två brorsor tyckte att häxor och häxkonst var lite sådär lagom läskigt och spännande. Det blev inte så mycket mer med det, vi skaffade inget altare. Men idag när jag på dn.se läser om Etnografiska Museets utställning "Vodou", då känner jag dendär pirrande spänningskänslan igen. Nån sorts skräckblandad förtjusning. I min fantasi bor jag plötslig i ett gammalt men ljust hus med snirkliga möbler, vackra ting och en alldeles vild trädgård med rosor och brokiga träd. Där, i huset alltså inte i trädgården, bakar jag tjusiga tårtor och har stora ständigt puttrande grytor på spisen. Titt som tätt får jag besök av någon som känner till att jag kan lösa ett och annat. Nu är det ju faktiskt inte så utanför min fantasi, och jag kommer inte att ha ett altare i min lya nu heller. Även om det finns fina saker till just ett sånt hos Marie L. Men jag vill veta mer, och jag kommer att kvista iväg till Etnografiska så snart tillfälle ges för att på ett europeiskt sätt få min rysarbild bekräftad. Då, för längesen, tyckte dedär brorsorna också att free loose var the shit. Det blev inte så mycket med det heller. Vad är det för en genre, egentligen? Jag är inte helt säker.

Jag vet alt vad detdär är!

4 kommentarer:

  1. Och nästa onsdag har de någon slags Zombies- och vampyrerkväll. Klart som korvspad att SheDevilsapan ska dit.

    SvaraRadera
  2. Men åååhhh! Dit vill SDKB-grisen också, helst i set om två med apan.

    SvaraRadera
  3. Glaaaaaaaaaarrrrrrrrrrghhhhh!

    SvaraRadera