söndag 25 oktober 2009

Fil & logi är en bra start på dagen.

Den första juli i år fick Sverige en språklag. Det vore ju finfint om jag kunde ha en variant och fri tolkning av den lagen här på min blogg. Inte allvarligare än att jag gör klart vad jag tycker är snyggt eller not. Sen är det upp till var och en att bry sig om det eller inte. Jag ska fila vidare på ett eventuellt laginnehåll.

Men under tiden - Följande kan jag bara inte låta passera obemärkt:
Språk som cut and paste:ats från Lunarstorm.
- Framförallt handlar det om smileys. Sluta med det. Finns det risk att något kan missuppfattas och därför måste förtydligas med nån sorts obegriplig streck och punktkombination, förtydliga inte. Skriv nåt annat i stället.
Att skriva e istället för är.
- Ett ord på två bokstäver kan omöjligt berättiga till en förkortning.
Detta med ett man istället för jag.
- Svårt ibland kanske, men egentligen ganska enkelt.

Hårt kan tyckas, men rättvist tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Jag håller mig med ovanan att skriva "o" istället för att skriva ut "och" när jag smsar. Det är inte så snyggt, men inte lika osnyggt som att skriva "oxå". Eller att skriva "ja" istället för "jag". Jo det är sant, det förekommer faktiskt. Slutligen ger "va" istället för "vara" ett lika slött som obegåvat intryck.

    I den hårda rättvisans namn, kan inte även ovanstående få omfattas av din lag?

    SvaraRadera
  2. Ja herregud ja, när jag gick till jobbet imorse tänkte jag på hur o-ok just "va" och "ja" är. Men ett o istället för och kan vara okej vid platsbrist i ett sms tycker jag. Men endast då.

    På Morgonpasset (som för övrigt inte har många rätt när det kommer till korrekta ting.) idag sa någon att det att dethär med att märka ord är så 2008. Well, jag håller inte med. Det går aldrig ur tiden.
    Detta med talfel i P3 och dåligt pålästa programledare däremot, det var inte ens ok på 1700-talet. Då hade man förmodligen fått säga hej till giljotinen.

    SvaraRadera
  3. Fick just ett slag i magen!! Vilken tur att jag ändå gör som jag vill!!! Och att jag faktiskt fortsätter med det trots att jag faktiskt helt och fullt håller med er:)

    SvaraRadera
  4. Japp, Pernilla-Louise det är hur som helst skönt att du är medveten om att det inte är så grant alls med varken smileys eller utropstecken en masse. Men jag gillar när det fylls på med kommentarer. Det gör jag.

    SvaraRadera