onsdag 21 oktober 2009

Sitt fint - duktig.

Okej, SDKB-Apan och SDKB-Grisen gillar att vara bra på saker, bäst helst. Men vi gillar inte att få höra att vi är duktiga. Men gärna att vi är grymma eller för den delen fantastiska. Men duktig har så negativ klang, klappa-på-huvet-klangen. Speciellt när det är triviala saker som att gå på promenad, svänga ihop en dip eller varför inte sortera post. Kom igen, hur duktigt är det? Duktig är man om man är två år gammal och klättrar upp för Mont Blanc. Men nej, det knyter sig lite i min mage bara av att skriva det. Har det med detdär Lutherska arvet att göra? Jag misstänker det, och jag ber att få återkomma i ämnet. För satan vad jag börjar tröttna på det skitarvet.

2 kommentarer:

  1. Japp, jag är med på den.
    Jag blir alltid en smula förolämpad av att kallas duktig. Känns som att jag blivit utsatt för en härskarteknik.

    SvaraRadera
  2. Exakt så, och över SDKB-Apan eller grisen härskar ju för tusan inga töntar!

    SvaraRadera