tisdag 10 januari 2012

Tristessen bär frukt.

Under tiden jag sitter här och väntar på att lära mig något nytt, (jo, jag vet naturligtvis att man egentligen inte bara kan sitta och vänta) så delar jag med mig av min kunskap att frukt tydligen kan vara gott i mat. Fram till igår har jag varit av den bestämda åsikten att, till exempel, mango helst inte skulle göra sig besvär i matliknade rätter. Men nöden sägs ju vara uppfinningens mamma, och januari är månaden då jag lagar vad köket erbjuder. (En fiffig parentes är att ha ett trevligt basskafferi. Hoppla vad tanken skenar, J - hur många basar har du i ditt?)
Anyhow, detta erbjöd mitt kök igår:

Fruity Fish
400 gram vit fisk, filéer
1 mango
1 lime
2 charlottenlökar
Asiatisk kryddblandning (finns en oväntat bra i frysdisken!)
2 tsk Sour vegetable currypasta
1,5 dl matlagningsgrädde
1 skvätt Tamarisoja
Basmatiris eller annat ris du tycker om.
Gärna lite kardemummakapslar om du har det hemma.

Sätt ugnen på 225 grader.
Förbered riset genom att fräsa kryddor, t ex kardemummakapslar, och råa riskorn i olja innan du häller på vatten och salt.

Lägg filéerna i en lätt oljad ugnsfast form. Strö över rikligt med kryddblandningen.
Det går naturligtvis minst lika fint med färska kryddor. Förslagsvis ingefära, koriander, hackad röd chili och finhackad vitlök.
Skiva limen, lägg skivorna på fisken.
Skär mangon i centimeterstora kuber, strö även över dessa.
Skjuts in ugnen i sådär en sju minuter.
Under tiden fräser du currypastan i lite olja och tillsätter matlagningsgrädden eller vanlig grädde om du har det. Smaka av med lite Tamarisoja.
Ta ut fisken och häll över såsen.
Låt det fortsätta puttra i ugnen i sådär en kvart tills fisken är klar.
Servera med det kryddkokta riset.

Gott!

1 kommentar:

  1. 1 AEAD & 1 DADG är baskraven, 1 DADG, 1 EADG & 1 slät EADG är bra om det kommer gäster som äter rester.

    SvaraRadera